För mycket gräl på Facebook? Gör något åt saken!

Vetenskapsjournalisten och bloggaren Marcus Rosenlund skrev ett bra inlägg om strulet på Facebook. Alltså att det förekommer väldigt mycket negativitet, med andra ord att det brukar bli ”ett herrans jåmande” om nåt irrelevant varje gång man postar. Ett väldigt aktuellt problem som definitiv förtjänar att behandlas, så jag tänkte spinna vidare på ämnet. Och ja, ibland käns Facebook verkligen som en slaskhink dit folk dumpar sina problem. Samtidigt som andra klagar på att de omges av glansbildsfolk som bara vill visa upp hur fint och trendigt de lever. Vi har alltså alla våra egna SOME-bubblor som är individuella och kan se väldigt olika ut.

Goda nyheter. Om innehållet i Facebook inte känns intressant eller vettigt så kan du göra någonting åt det. Du har själv byggt din bubbla så du kan bygga om den när du vill. Här kommer några verktyg.

Inställningar för nyhetsflöde

Den här funktionen hittar man i samma meny som de övriga inställningarna, dvs. med pilen neråt bredvid frågetecknet i övre högra hörnet. Den erbjuder ett enkelt sätt att definiera vem och vad man vill se mer eller mindre av.

Vem är du vän med?

Om nån blir för jobbig så kan man ju alltid ta bort hen från vänlistan. Den personens postningar dyker inte upp i ditt nyhetsflöde längre, och vice versa. Om det inte räcker kan man blockera användare. Då kan de inte skicka meddelanden, tagga dig eller kommentera på dina offentliga postningar. Blockeringsfunktionen hittar man under Inställningar, Blockera.

I största allmänhet är det bra att ta en funderare och ställa upp regler för vem man accepterar som vän. Alla som vill eller bara de som uppfyller nåt krav? Det här hänger förstås ihop med vad man har för vana att posta. Om man vill öppna upp sitt privatliv ordentligt så är det nog bäst att trimma sin vänlista noga och undvika offentliga postningar.

Följ användare

Ett alternativ till att vara vän med någon är att följa hen. Då ser man personens offentliga postningar i sitt nyhetsflöde, men utan att vara vän. Det här är användbart för t.ex. kändisar och debattörer. De kan också posta privat så att bara vännerna ser det, men inte följarna.

Du följer automatiskt vänner, men det har du också kontroll över. På vännens profilsida kan du välja om du vill se vännens postningar i ditt nyhetsflöde.

Använd vänlistor

Vänner kan grupperas i olika listor, vilket medför att de behandlas olika. Nära vänners postningar har hög prioritet, medan Bekanta är en lista på folk som man vill hålla lite avstånd till. Deras postningar får lägre prioritet i ditt nyhetsflöde. Du kan också välja att rikta en postning till alla vänner förutom Bekanta. Eller exkludera andra enskilda vänner eller vänlistor. Eller posta så att bara utvalda vänner ser det. Andra användare kan inte se vilken lista du har dem på.

Listan Begränsad är för folk som du inte vill ta bort men ändå ha så lite som möjligt att göra med. De ser inte dina postningar fast du finns kvar på deras vänlista. De vet inte att du har begränsat dem, men man kan förstås ana ugglor i mossen när det ser ut som om du slutat posta.

Var aktiv, selektivt

Vad Facebook visar i sitt nyhetsflöde avgörs av en hemlig algoritm som utvecklas hela tiden. Den analyserar kontinuerligt vad du gör och försöker producera ett flöde som ska intressera dig. Du kan påverka algoritmen genom att läsa, tycka om och kommentera sånt som du vill se mer av. Andra reaktioner än bara en tumme anses räknas som ett starkare engagemang. Och kommentarer är ännu starkare.

I motsats lönar det sig att ignorera postningar som man inte vill se. Man kan känna sig frestad att skriva en kritisk kommentar, men om man vill sköta sin bubbla är det bäst att låta bli. För att inte tala om risken att bli indragen i ett gräl.

Varje inlägg har också en meny som man kommer åt via prickarna i postens övre högra hörn. Där finns det verktyg för att sluta följa hen som gjorde postningen, eller lägga hen på is i 30 dagar.

Hur kontrollerar man reklamen?

Reklam är också en del av Facebook-upplevelsen. De försöker på motsvarande sätt analysera ditt beteende och avgöra vilka reklamkategorier du kan vara intresserad av. Var aktiv på den här punkten också. Varje reklam, ”sponsorerad post”, har en motsvarande meny där man kan meddela om man är intresserad eller inte.

Det lönar sig också att titta på Inställningar, Annonser. Där kan man kolla vad Facebook tror att du är intresserad av, och ta bort de allra galnaste missarna.

Bete dig som folk!

Kanske en självklarhet, men ditt eget beteende är en avgörande faktor för atmosfären i din SOME-bubbla. Om man muckar gräl brukar man få vad man förtjänar, så också på nätet. Om man föredrar en omgivning utan gräl så kan man givetvis dra sitt strå till stacken genom att undvika att starta eller delta i bråken. Om man ändå har för vana blir indragen så märker man förr eller senare att det blir mer och mer bråk på Facebook. Alltså i klartext att dina (fd.) vänner har använt verktygen ovan och du blivit kvar med de andra bråkstakarna i en egen liten bubbla.

Riskerna med SOME-bubblor

Med verktygen ovan kan man göra sin Facebook-upplevelse avsevärt angenämare. Men det betyder vanligtvis att din SOME-bubbla förstärks och kanske inskränks. Hur funkar det här egentligen?

Bubblorna uppstår för att man vanligtvis bildar nätverk med personer som man har nåt gemensamt med, familj, hobby, jobb eller åsikter. Då går det lätt så att ens åsikter får mer stöd än motstånd på Facebook. Det blir mest bråk med dem som är av annan åsikt, och om du tar bort dem polariseras bubblan ännu mer. Samma mekanism kan leda till att radikala minoriteter uppmuntras och får intrycket att deras understöd är större än vad det egentligen är. Kom alltså ihåg att din bubbla absolut inte är en gallup. Bedöm aldrig hur folket tänker i snitt baserat på hur man tänker i bubblan.

Här har man alltså två olika strategier att välja mellan. Om man optimerar sin bubbla för komfort så har man det trevligt, men blir lätt ännu djupare insnöad i sina åsikter. Alltså om Facebook är ens primära nyhetskälla. Den andra strategin är att följa användare med andra åsikter och försöka bygga en representativ mix. Inte lika komfortabelt men mera informativt.

Eller det som jag gillar mest. Att optimera Facebook för komfort, komma ihåg riskerna med bubblor och läsa nyheterna nån annanstans.

Micke