Varifrån får Facebook all sin data om dig?

Facebook är på allas läppar just nu. Vad vet de om oss? Vem säljer eller läcker de data till? Borde vi kontrollera social media striktare? Borde man ändra sitt beteende på Facebook? Ja, borde man överhuvudtaget använda Facebook? Låt oss börja med att ta en titt på den fundamentala frågan: Vad vet Facebook om oss och varifrån får de sin data?

Data som du matar in själv

Facebook vill veta väldigt mycket om dig. Det finns en policy som kräver att man uppträder under eget namn, och de flesta gör det i praktiken. E-post, telefonnummer, födelsedag, skola och arbetsplats är information som Facebook också gärna vill ha. En stor del av det här kan skapa värde för användaren. Tvåfaktorsautentisering med telefonen ökar säkerheten och många älskar kulturen med födelsedagsgratulationer. Skola och jobb hjälper till att hitta sina vänner på Facebook. Men det här är samtidigt känslig information som är livsviktig för att kunna samköra register och binda data från andra källor till dig. Den här informationen binder också starkt din Facebook-identitet till din riktiga identitet, vilket kan vara mycket skadligt om ett data-läckage inträffar.

Ditt nätverk

Vem du är vän med kan berätta en hel del om dig. Fast du inte har matat in din arbetsplats eller skola kan man ofta lista ut det baserat på vem du är vän med. ”Lika barn leka bäst” gäller också på Facebook. Om man har identifierat vissa intressen inom din vänkrets är det sannolikt att också du kan vara mottaglig för samma reklamer och budskap.

Vad du postar

Det här är definitivt en viktig informationskälla. Det går förstås att analysera texten i dina inlägg, men det finns lättare sätt att profilera dig. Länkar som du postar går att analysera baserat på webbsidans metadata, och Facebook vet i regel vad de handlar om och vad det berättar om dig. Bilder som du postar innehåller också metadata, t.ex. positionen var bilden är tagen. Man försöker och få med färdigt strukturerad data när du postar. Det finns färdiga val för var du är, med vem, vad du gör och på hurdant humör du är.

Ditt beteende i Facebook.

Det finns många som postar sällan eller aldrig, utan bara konsumerar innehållet på Facebook passivt. Men man kan också profileras effektivt baserat på sitt beteende. Vems postningar läser man, vems gillar och kommenterar man, vem kommunicera man med, vilka reklamer klickar man på, hurdana länkar och videor öppnar man, osv. Faktiskt också vid vilka postningar man stannar upp vid när man bara bläddrar genom Facebook.

Analys av dina meddelanden

Det har, föga överraskande, kommit fram att Facebook automatiskt analyserar meddelanden som man skickar till varandra via Messenger. Sådan här teknologi krävs utan vidare om man vill stopp hatpropaganda och annat icke önskvärt material (men det är ju sen en stor fråga huruvida teknikbolag borde censurera vår kommunikation). Men det erbjuder ju förstås på samma gång ett tillfälle att finslipa din profil med lite ny data.

Data som din Facebook-app kan snappa upp från telefonen

Dagens mobiltelefoner är riktiga säkerhetsbomber. De följer oss vart vi än går, har GPS och mikrofon, hela vår kontaktlista, våra bilder, och via dem kommer man åt praktiskt taget alla kritiska system som vi använder. Alltså ett riktigt smörgåsbord av data som apparna kan ta för sig från. Facebook-appen drar förstås nytta av det här. Men lyckligtvis har de moderna operativsystemen i våra telefoner funktioner som gör det möjligt att begränsa vilken data en viss app har tillgång till.

Mobilens mikrofon

Det påstås att Facebook kopplar på mikrofonen i mobilen, analyserar vad som sägs och visar reklam baserat på det. Det här är en teknologi som definitivt existerar och fungerar, och vi vet att Facebook har testat det. Men jag tror inte att det används aktivt, åtminstone inte i områden med mindre vanliga språk. Varför inte? Jo, för att man vanligen kan få tillräckligt med information på enklare sätt. Ett bra exempel är historien om hur man pratade om att stanna på kaffe under bilresan, och några ögonblick senare fick reklam om en servicestationskedja. Samma sak kan uppnås enklare med hjälp av positionen. Om man rör sig med 80 km/h på en väg och närmar sig en servicestation så är det inte helt fel med reklam om den.

Ditt beteende på webben

Du har sett knapparna med vilka man kan tycka om och dela saker man hittar på nätet. Behändigt, men nackdelen är att Facebook ofta kan veta på vilken sida du surfar, fast du inte rör de där knapparna och varken gillar eller delar någonting. Det här går att stoppa med inställningar i webbläsaren, men många kör med standardinställningar som tillåter datainsamlingen.

Att logga in till tjänster med hjälp av Facebook är behändigt och populärt. Men det ger samtidigt Facebook info om vilka tjänster du använder och hur ofta.

Data som dina vänner matar in om dig

Andra kan tagga dig i bilder och postningar, eller posta på din vägg. Du har en viss kontroll över vem som kan se stuff där du taggats, men mycket bristfälliga möjligheter att stopp andra från att göra det. Om man tänker på hur Facebook samlar upp data så är det väsentliga inte vem som ser en post där du är taggad. Facebook vet ändå att du var på en viss plats vid en viss tid med en viss annan person.

Man experimenterar också med automatisk igenkänning av ansikten. Om det funkar så räcker det med att nån annan laddar upp en bild där du är igenkännbar, och Facebook vet igen var du är och med vem.

Data från Facebooks andra företag, t.ex. WhatsApp

WhatsApp har någonting som är mycket värdefullt, nästan alla användares hela kontaktlista. Med den kan man binda samman personers namn, telefonnummer och e-postadresser. Det hjälper inte att avstå från WhatsApp själv, dina bekanta har dina kontaktuppgifter i sina listor och laddar upp dem utan att bry sig.

Data från utomstående företag

Vi vet väldigt lite om hur Facebook samkör data med andra företag. Men det är helt klart att Facebook har motivationen att göra det, t.ex. för att få mera data om hur vi konsumerar. Företag som vill använda reklamtjänster kan också ladda upp sina egna kundregister till Facebook och samköra med Facebooks register. Då får Facebook info om att du är kund hos just ett visst företag.

Du kan kolla Facebooks data

Du kan ladda ner en kopia av den data som du har delat på Facebook. (Observera att detta inte är all data de har om dig.) Gå till Inställningar / Allmänt, under de övriga alternativen hittar du en länk till sidan där du kan hämta arkivet. Lönar sig att göra det, intressant att se hur mycket data det blivit genom åren. Mitt arkiv är 318 MB.


Menyn för allmänna inställningar. Länken för att ladda ner arkivet är sist under de andra funktionerna.

Det tar en stund att skapa arkivet. Man får ett meddelande när det är klart.

Micke